חיפוש
חיפוש

במהלך המגיפה נולדו בישראל 700 פגים לנשים חיוביות לקורונה | דוקטורס אונלי

דו"ח מצב הפגים השנתי מעלה: רבות מהיולדות המאומתות לנגיף סירבו להתאשפז במחלקות הקורונה, פחות יילודים ניזונו מחלב אם והגבלת כניסתם של ההורים לפגיות פגעה בהורים וביילודים

במהלך שמונה חודשים בשנה האחרונה, בין מארס לאוקטובר, בעיצומה של מגיפת הקורונה בישראל, היו כ-700 לידות של פגים בקרב יולדות מאומתות לקורונה מסך כולל של כ-120,000 לידות. כלומר, מדובר בכ-0.5% מכלל הלידות. כך עולה מהדו"ח השנתי של מצב הפגים בישראל שפורסם הבוקר (ג') לרגל חודש המודעות הבינלאומי לנושא. השנה מתמקד הדו"ח בהשלכות מגיפת הקורונה על איכות הטיפול בפגים בישראל ועל האתגרים שהקורונה מציבה בפני הפגיות בבתי החולים וגם בפני הוריהם של הפגים.

עוד מנתוני הדו"ח: טווח הלידות המאומתות לנגיף נע בין 2% מכלל הלידות במרכזים הרפואיים בערים שסומנו כ"אדומות" ועד ל-0.2% מכלל הלידות ב"ירוקות".

נרשמה ירידה בשיעורי היילודים הניזונים מחלב-אם בתקופת הקורונה אבל זאת עקב חרדת הקורונה והעדר תשתיות. בגל התחלואה הראשון הופרדו רוב הילודים מהאמהות שהיו חשודות או מאומתות לנגיף וכתוצאה מכך לא קיבלו התינוקות הזנה בחלב-אם.

עוד מצביע הדו"ח על חשש לירידה בהתחסנות הפגים לנגיף ה-RSV בתקופת החורף. עבור פגים, נגיף ה-RSV מסוכן יותר מנגיף הקורונה. הפגים חשופים לסכנת תחלואה מנגיף זה שעלול לגרום לבעיות נשימתיות קשות עד כדי אשפוז והנשמה ביחידות לטיפול נמרץ ועד סכנת מוות. לכן, הפגים בישראל הנולדים מתחת לשבוע 35 מקבלים חיסון סביל בעונת החורף בשנה הראשונה לחייהם.

הדו"ח גם מצביע על עלייה של לפחות ב-50% במצוקה הנפשית של הורים לפגים וילודים; על כך שאמהות הופרדו מהתינוקות שלהן נוטות לקושי רגשי גדול יותר לא רק בתקופת הפגייה אלא גם במעבר מהפגייה הביתה.

נושא נוסף שבו עוסק שוב הדו"ח השנתי נוגע לבנק חלב האם. בנק ראשון כזה שנפתח באוגוסט בישראל בפיקוח משרד הבריאות, מנוהל על ידי מד"א ונמצא בירושלים. האיגוד הישראלי לנאונטולוגיה תובע להכניס את תרומת חלב האם באמצעות בנק חלב האם לסל הבריאות. עד כה עניין זה נדחה על ידי משרד הבריאות.

ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לנאונטולוגיה, חבר בהנהלת  הפורום למען הפגים, מסר: "אנו קוראים למשרד הבריאות להשקיע בהקמת פגיות עם חדרים נפרדים לפגים, כמומלץ בעולם המערבי ולהקמת מחלקות המאפשרות לאם ולילוד לשהות יחד – מחלקות ביות – כדי לצמצם את הנזק הנגרם כתוצאה מהפרדת ההורים מהתינוקות שלהם".

ח"כ מיכל שיר (הליכוד) מסרה הבוקר: ״אני שמחה להוביל דווקא בשנה מאתגרת זו את יום הפג בכנסת ולהירתם למען קידום נושא הפגות ושיפור בריאותם ואיכות חייהם של הפגים ובני משפחותיהם. אין ספק, שלקורונה יש השלכות גם על הטיפול בפגים, ולכן אפעל לתת מענה ראוי ומיטבי לצרכים המיוחדים של הפגים בישראל במיוחד בעת הזו״.

https://doctorsonly.co.il/2020/11/212146/

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן