חיפוש
חיפוש

דו"ח חדש חושף את הפגיעה החמורה בפגים בתקופת הקורונה | הארץ מדור משפחה וילדים

מאז הופעת הקורונה בישראל נולדו יותר מ-700 ילודים לאימהות שנדבקו בקורונה. כל הילודים היו ללא תסמינים, אך במקרים רבים התינוקות הופרדו מאימותיהם מיד לאחר הלידה ולא קיבלו חלב אם

מה יותר גרוע? הסיכון הקטן שתינוק יידבק מאמו בקורונה או הטראומה הבטוחה שתיגרם לו ולאמו אם יופרדו מיד לאחר הלידה למשך שבוע-שבועיים? רגע, אל תענו עדיין, יש עוד נתונים לקחת בחשבון. מעט התינוקות שנדבקו בקורונה כמה שבועות אחרי הלידה ביטאו את התסמינים הקלים הבאים: חום, ישנוניות וחוסר תיאבון, שחלפו תוך כמה ימים. עד כה, לא דווחו בישראל מקרים מוכחים של הידבקות ילודים דרך השליה, בדומה לנתונים שנאספו בעולם. בנוסף, נגיף הקורונה לא עובר דרך חלב אם, כך שעדיין מומלץ שאימהות חולות קורונה הבוחרות להניק – יניקו.

לכבוד חודש המודעות הבינלאומי לפגים, פרסם השבוע הפורום למען הפגים דו"ח מצב, שמתמקד בהשלכות הקורונה על איכות הטיפול בפגים בישראל. אפשר ורצוי ללמוד ולהסיק ממנו גם על היחס ללידות באופן כללי.

לפי הדו"ח, למרות שיש עלייה בשיעור הילודים לאימהות מאומתות המקבלים חלב אם, שיעור זה עדיין נמוך משמעותית (פחות מחצי) בהשוואה לשיעור הלאומי של ילודים המקבלים חלב אם במסגרת אשפוזם לאחר הלידה (יותר מ-70%). חלב אם, החשוב לכל התינוקות, חיוני להישרדותם של פגים, וזה נכון גם לגבי המגע בין עור התינוקות לעור ההורים, הנחוץ להתפתחותם התקינה. בגלל המגבלות שהוטלו על נוכחות הורים בפגיות ביחד עם תינוקותיהם, "הצטמצם משך המגע עור לעור עם הפגים", אומר צנגן. כמו כן, עולה כי ההפרדה פגעה בפגים וגרמה לחרדה ותסכול בקרב ההורים.

לדברי ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום, "מאז הופעת הקורונה בישראל נולדו יותר מ-700 ילודים לאימהות שנדבקו בקורונה. כל הילודים היו ללא תסמינים, שכן נמצא שהנגיף לא עובר מהאם לעובר דרך השליה". למרות זאת, כאמור, "במקרים רבים, התינוקות הופרדו מאימותיהם מיד לאחר הלידה לתקופה ממושכת", ושהו בבידוד מחשש שנדבקו במחלה במהלך ההריון וידביקו תינוקות אחרים בתינוקייה. כמו כן, "חלק גדול מילודים אלו לא קיבל חלב אם, למרות שנגיף הקורונה לא נמצא בחלב אם של אימהות מאומתות לקורונה", אומר צנגן.

לדברי רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל), "משבר הקורונה העצים מאוד את המצוקה הנפשית והחרדה של ההורים לפגים". שחורי מדווחת על עלייה של 50% ויותר בפניות לעמותה בבקשה לקבלת סיוע ותמיכה נפשית בכל הקשור להשפעות של משבר הקורונה על נוכחות הורים בפגיות, הפרדה בין האימהות והפגים לתקופה ממושכת ומענה לא מספק לצרכי האימהות והפגים בתקופה זו". לפי הדו"ח, "מצבים בהם אם מאומתת לקורונה נאלצת להיפרד מתינוקה למשך זמן ההחלמה הם טראומה עצומה, ויש לכך השלכות על סיכויי ההישרדות של הפג ועל מצבה הרגשי של האם".

https://www.haaretz.co.il/family/.premium-1.9315239

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן