חיפוש
חיפוש

יום הפג – סיכום הדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות

דיון במסגרת ציון יום הפג הבינלאומי על סדר היום:

  1. המשך יישום מודל התמריצים לפגיות מצטיינות של משרד הבריאות
  2. הטעמת חוזר הפג בקהילה בקופות החולים

ח"כים נוכחים:
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ח"כ אורלי לוי אבקסיס
ח"כ שולי מועלם רפאלי: לדיון היום שני נושאים מרכזייים – מודל התמריצים בפגיות, הטמעת חוזר הפג בקהילה. נמצאת איתנו ח"כ לשעבר אילנה כהן, יו"ר איגוד האחיות.
ד"ר ורד עזרא, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות:
מצגת: שיפור איכו הטיפול בפגים בישראל
בשנת 2017 נולדו בישראל כ 189,620 ילדים, מתוכם 2,639 פגים שמשקלם נמוך מ 1750 גרם.
במודל שלנו רצינו לשים את הפגיות בחזית. רוב הנשים לא בוחרות את מקום הלידה לפי הפגייה. הפגיות היו מיושנות. היו בעיות רבות כגון עומסים, מחסור בתקנים, שיעור זיהומים גבוה.
מודל הכוכבים נוצר כדי לפתור את כל הבעיות האלו ושיפור איכות הטיפול בפגים. המודל הוא שיטה למתן התוספת תקציבית.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: האם גם תקציב הצוות צבוע?
ורד עזרא: אילנה תשיב על זה. בשנים האחרונות הועברו תקציבים לציוד בפגיות.
כעת הרעיון הוא למקסם כמה שניתן את התקציב.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: מה הפער בין המרכז לפריפריות בפגיות?
ורד עזרא: מבחינת הציונים הממוצעים של הפגיות, למרות שהקשחנו את הממדים, יש שיפור בממוצע ציון הבקרות בפגיות לאורך השנים.
לאורך כל המודל ממוצע ציוני הפגיות בפריפריה מעל הממוצע הארצי!
יש ירידה בשיעור אירועי אלח דם נרכש, בפריפריה מתחת לממוצע הארצי.
יש שיפור בכוח אדם בפגיות, בתשתיות, השלמת פערי ציוד, תוספת חדרי הורים וחדרי הנקה.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: בכל שנה אנו מציגים דו"ח מצב, יחד עם יו"ר איגוד הניאונטולוגים ועמותת לה"ב. כשנכנסנו לעניין הזה המצב היה רע. יש שיפור, אך הסתבר שהכסף המיועד לפגיות לא היה צבוע ונעשה בו שימוש לכל מיני צרכים בבית החולים. פגים נפטרו כי הכסף לא הגיע ליעודו.
מה שהיום עומד לפתחנו אלו האיומים של מנכ"ל משרד הבריאות, שהקיצוץ הרוחבי בתקציבי משרד הממשלה יפגע בפגיות ובתכנית לצמצום זיהומים. כבר חל כרסום במודל הכוכבים. לפחות 20 מליון שקלים הוסתו לצרכים אחרים, במקום לשיפור תנאי הפגיות. חייבים לעצור פגיעה בתקציב של הפגיות וצמצום הזיהומים. הכל מרכז לאותו הילד, שאם לא נציל אותו, הוא יפגע באופן אנוש. וגם לזה יש השלכות כלכליות למדינה.
אילנה כהן: במהלך שנים לא ספרו את הפגיות. אני חוששת שהתקנים שהשגנו עכשיו גם יעלמו. משרד הבריאות נמצא בתת תקצוב. כתבתי מכתב לראש הממשלה על הקיצוץ והפגיעה בפגיות. אלון מסר הבטיח לי שכל ההתחייבויות יקוימו.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: מבקשת לברר עם משרד הבריאות האם 50 התקנים שהובטחו לפגיות הגיעו, ובאיזה פיזור.
אחראי פגיות, משרד הבריאות: דרשנו רשימה שמית ונעביר לכם.
דנה, עמותת לה"ב: אני אבדתי שני ילדים ב 2012 בגלל שלא היו מספיק אחיות בפגיה. אנחנו מאבדים את הילדים שלנו. אל תאפשרו קיצוצים.
ד"ר שמואל צנגן: לפני 5 שנים הפגיות היו על סף קריסה. 800 מליון ₪ שהיו אמורים להגיע דרך ביטוח לאומי לפגיות לא הגיעו. אנו בנינו את מודל התמריצים עם משרד הבריאות, שמהווה היום מודל לחיקוי. אנו סוף סוף מתחילים לקצור פירות. עדיין יש פי שניים זיהומים ודימומים תוך מוחיים מאשר בעולם המערבי, אך רואים שיפור.
אם נקצץ במודל התמריצים, המשמעות היא שנפגע בציוד של הפגיות, נפגע בהכשרת אחיות מומחיות, בבנק חלב האם. כל הדברים האלו יפגעו ואנו נחזור לימי הביניים בהם היינו לפני חמש שנים. אני מבקש מאד לא לגעת במודל הזה.
אני רוצה לציין שמתוך 30 פגיות במדינת ישראל פחות משליש מהן ממוגנות! במצב חירום צריך להעביר פגים למרחב מוגן. יש צורך בתכנית רב שנתית שתמגן ותרחיב את הפגיות. כשיש אזעקה הורים נשכבים על האינקובטור כדי להגן על התינוק.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: גם אנו ראינו את המכתב של המנכ"ל, אך שמענו מרועי נציג משרד האוצר דברים אחרים. את יכולה לעדכן לגבי הפגיעה מהקיצוץ הרוחבי?
ורד עזרא: אני מעריכה שיהיה דיון בסוף השנה לקראת תחילת שנת תקציב חדשה.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: 20 מליון ₪ כבר קוצצו. אלו כספים חונים כי המשרד רוצה להשתמש בזה לצרכים אחרים. מה נעשה עם כסף שלא מומש?
מנהלת המכון להתפתחות הילד בתל השומר: בכל שנתון של ילדים שנולדים יש כ 35 אלף ילדים שזקוקים לטיפול שלנו. הרבה מהפגים זקוקים לטיפול הזה. שיתוק מוחין, ספקטרום האוטיזם ובעיות נוספות הן נפוצות בקרב פגים. חוזר הפג הוא פריצת דרך, אך הוא מחייב מעקב רופא ילדים ופיזיותרפיה רק עד גיל שנה וחצי. המענה אחר כך, לאורך כל החיים, חסר בכל רמה. אני מקנאה במודל הכוכבים, עם כל הקשיים שהעלתם…
אחראית טיפות חלב: כאשר הפגים משתחררים מהפגיה הם מגיעים אלינו, לטיפת חלב. צריך לתת את הדעת לכך.
נציג קופת חולים מכבי: עכשיו הנתונים על פגים הוטמעו במאגרי המידע. כך שמעכשיו רופאי הילדים יוכלו לעקוב אחר ילדים שהשתחררו מהפגיה. אין לנו תקציב לכך, ובכל זאת אנו עושים כל מה שאנו יכולים לקדם את זה.
נציגת קופת חולים מאוחדת: אנו נתקלים בקשיים של זיהוי הפגים במעבר מבית החולים לקהילה. ביתניים מצאנו פתרון זמני דרך יחידות מחוזיות של בתי החולים. יש לנו שיתוף פעולה עם רוב הפגיות. החל מאמצע 2018 היחידות האלו ממוחשבות והמידע עובר למחוזות. בכל מחוז יש אחות שאחראית על זה. זה לא פתרון אידיאלי, אך הוא משפר את המצב.
יש לנו קושי לאתר אנשי מקצוע מתחום מקצועות הבריאות המתמחים בתחום, למשל דיאטניות. אנו עובדים על זה.
נקודה נוספת שקשה ליישום בחוזר הוא מעקב על ידי רופא ילדים מומחה בתחום. יש אזורים בארץ בהם אין רופאים כאלו.
נציג קופת חולים כללית: אנו מברכים על החוזה וגם היינו שותפים לכתיבתו. יש לנו ועדת היגוי שכוללת את כל המעורבים בנושא.
יש מחסור ברופאי ילדים, זה ידוע.
התשתית שיש לנו של מרכזי בריאות הילד בכל הארץ היא טובה מאד, גם אחיות וגם מקצועות פרא-רפואיים. אנו עושים את המיטב במצב של מחסור.
ח"כ שולי מועלם רפאלי, דברי סיכום: מברכת על מודל הכוכבים, וההתפתחות של הפגיות בשנים האחרונות. אני חייבת לומר שזה לא יוכל להתקדם אם לא תהיה השקעה כספית, אם הקיצוץ בתקציב המשרד יפגע במודל. הטיפול בפגים לא מסתכם בשהות הפג בקהילה. יש צורך בשיפור הטיפול בפגיה בקהילה. אנו מודעים לפערים האדירים שקיימים בין המרכז לפריפריה, בעיקר בדרום, באנשי צוות פרא-רפואיים והתפתחות הילד. גם בצפון. אנו חייבים להמשיך את התקצוב לאנשי צוות פרא-רפואיים, העלאת מספר התקנים בפגיות ובקהילה מתוך תפיסת עולם האומרת שאנו רוצים לספק חיים טובים ומלאים לילדים האלו.

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן