חיפוש
חיפוש

לקראת השחרור מהפגיה

בשעה טובה, ילדכם עומד להשתחרר מהפגיה. היום שלו כ"כ חיכיתם. התרגשות, שמחה, וציפייה לבאות מאפיינים את היום הזה, אך גם – לחץ, חרדה ממה יהיה הלאה, איך נסתדר ועוד. כל אלה, הן תחושות לגיטימיות, שלרוב מופיעות יחד עם השמחה.

צוות הפגיה יעדכן אתכם מראש לגבי מה להביא לקראת השחרור. החשוב מכל הינו הסל-קל (או מושב בטיחות תואם גיל). ישנם בתי חולים שידרשו לראותו לפני השחרור. הסל-קל חשוב לשמירת ביטחונו של ילדכם ברכב. כהורים שעברו את תלאות הפגיה אנו משוכנעים כי תבינו את החשיבות שבשמירה על ביטחונו המרבי של ילדכם.

רצוי מאוד להגיע לשחרור עם מצלמה כדי לתעד את הרגעים של "יום ההולדת" הנוסף של ילדכם. חלק מההורים מרגישים צורך להביא מתנה, תרומה כספית, עוגה או כיבוד לצוות, כאות הכרת תודה. אך כמובן, אין בכך כל חובה. כל אחד כמיטב יכולתו ורצונו. בעוד שעות ספורות תהיו לבד עם ילדכם, כנראה בפעם הראשונה. ישנם בתי חולים המתרגלים לפני השחרור לילה של שינה של אחד ההורים בחדר נפרד עם הפג, אך עקב מצוקת שטחים ותקציב (ויתכן שבשל סיבות נוספות) פעולה חיונית וחשובה זו אינה מתבצעת בכל בית חולים בארץ. חלק מהפגיות עורכות שיחה עם רופא בכיר או אחות שחרור לפני השחרור. בשיחה מובהרים הפרטים האחרונים להורים: לאילו מעקבים יש ללכת, זימון לפגישה ראשונה בטיפת החלב האזורית, מה לתת לילד לאכול, בעיות בריאות ספציפיות (אם קיימות), חיסונים, טיפולים מיוחדים ועוד. אם אתם זקוקים לכך, יינתן לכם אישור להשכרת מוניטור, משאבת חלב או משקל מ"יד שרה". אם יעלה הצורך בכל ציוד אחר – יש לפעול על פי ההוראות טרם השחרור. במידה והילד משתחרר בין נובמבר למרץ וזכאי לטיפול המונע נגד ווירוס ה-RSV,

דאגו לברר עם הפגיה מספר ימים טרם השחרור האם הזמינו עבורו את החיסונים. כל פג הזכאי לפי סל התרופות חייב לקבל את החיסון הנ"ל ביום השחרור מבית החולים ואי הזמנה במועד עלולה לעכב את השחרור. במקרים מסוימים ניתנת הנחייה לשאול ציוד רפואי לקראת השחרור הביתה. במקרה כזה יש לפנות לקופת החולים המטפלת ולברר היכן ניתן לשאול את הציוד.

גיל מתוקן

קצב ההתפתחות של כל תינוק הוא אינדיווידואלי ומתפרש על פני מישורים שונים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שפה/תקשורת, משחק ועוד. התפתחות בענף אחד לאו דווקא מבטיחה התפתחות בענפים האחרים ולכן היחיד שיכול לבדוק את התפתחות ילדכם באופן הטוב ביותר הוא איש מקצוע מומחה בתחום. התפתחותם של פגים עשויה בדרך כלל להיות איטית יותר מהתפתחותם של תינוקות שנולדו במועד ולכן נוהגים "לתקן" את גילם של הפגים על ידי הפחתת שבועות ההיריון שלא הושלמו מגילם הכרונולוגי (היום שבו נולדו). כך, למשל, לתינוק שנולד בשבוע 30 להיריון נפחית 10 שבועות מגיל הכרונולוגי – כך בגיל 4 חודשים כרונולוגי יהיה גילו המתוקן חודש וחצי בלבד.

נהוג לתקן את גיל התינוק עד גיל שנתיים. ככל שהפג נולד בשלב מוקדם יותר של ההיריון, כך גדול יותר הפער ההתפתחותי שעליו להשלים. כל בדיקות ההתפתחות ומדדי הגדילה צריכים להיות מתוקנים בהתאם על מנת לתת לפגיה את "ההנחה" המגיעה לו, עם זאת – הקלות רבות מדי עלולות לכסות על בעיה שיש לטפל בה. בעיות שמתגלות בשלב מוקדם יותר ניתנות על פי רוב לפתרון יעיל יותר, לכן אנו ממליצים בכל פה להקשיב לבעלי המקצוע

ולשתף איתם פעולה למען ילדכם. לאחר אבחון ראשוני תקבלו, אם יש בכך צורך, הפניה לבעל מקצוע. עם כל הקושי שבכך, נסו לא להשוות בין התפתחות הפג הפרטי שלכם לתינוק של השכנים שנולד בזמן. השוואה זו אינה הוגנת ואינה נכונה לפג שלכם או לכם, ותגרום רק לתסכול.

קורס החייאה ועזרה ראשונה

מי כמוכם מבין מה חשיבותה של כל שנייה, של תגובה מהירה במקרה של אסון, מי כמוכם יודע להעריך עד כמה החיים הקטנים האלו יקרים לנו ועד כמה הם שבריריים. אנו ממליצים לכל הורה ולהורים לפגים בפרט, לעבור קורס החייאה ועזרה ראשונה לתינוקות. הקורס מקנה בסיס לתגובות מהירות אותן יש לבצע במקרה של מצב חירום, מקנה לכם בהירות ביחס לצורת התנהגות במצב חירום, נותן לכם עוד תחושת בטחון כשאתם מחוץ לפגיה עם ילדיכם בבית, הקורס הזה יכול להציל חיים!

אם עברתם בעבר קורס החייאה, זכרו כי ישנם קורסים שונים לגילאים שונים וכן, כי ייתכן שהזמן שעבר השכיח מכם את עיקרי הנלמד ולכן יש לבצע קורס ריענון אחת לשנתיים.

חלק מהפגיות מציעות קורס זה בחינם, כחלק מהליך השחרור. באם אין זה המצב בפגיה בה אתם שוהים, ניתן לברר אודות קורסי החייאה בטיפות החלב, במד"א, בבתי החולים וכן בגופים התנדבותיים אשר עוסקים בכך. רובם גובים סכום כסף סמלי עבור הקורס.

זכרו – עליכם לעבור קורס החייאה לתינוקות. גיל אחר אינו רלוונטי במקרה זה.

מוניטורים

על פי רוב לא תשמשו במוניטורים כפי שהורגלתם בפגיה (מלבד מקרים ספציפיים, על- פי הנחיית הפגיה). באתר משרד הבריאות קיימות הנחיות מעודכנות למניעת "מוות בעריסה" וחשוב מאוד לקרוא ולהתעדכן בהתאם.

בחירת רופא והכרות משותפת

בתינוקות בכלל ובפגים בפרט מומלץ שהרופא הקבוע יהיה רופא שעבר התמחות בילדים, כלומר רופא ילדים. לעיתים באזור מגוריכם יהיה רופא ילדים עם התמחות בפגים (נאונטולוג) זמין עבורכם, אך בכל מקרה – רופא ילדים הוא הכתובת המומלצת. בסמוך לשחרור, גשו לסניף קופת החולים באיזור מגוריכם, בחרו ובקשו לשוחח עם רופא הילדים המיועד. יידעו את המרפאה כי פג מצטרף למרפאה וייתכן שלפגישה הראשונה תזדקקו לתור ארוך מהרגיל. עוד לפני המפגש הראשוני רצוי לשוחח עם המרפאה ולהציע לשלוח את המסמכים הרפואיים לרופא הילדים מבעוד מועד. פעולה זו יכולה לקצר מאוד את משך הביקור הראשוני וזהו אינטרס משותף של המשפחה, התינוק ורופא הילדים (הגיעו בזמן ובשעה המדוייקת לתורים! פגים הם אוכלוסייה "שואבת זמן" עבור הרופא, כבדו את הזמן החשוב הזה ונצלו אותו היטב). תאמו ציפיות עם רופא הילדים ובדקו עימו מתי חיוני להגיע עם התינוק ומתי ניתן להסתפק בהגעה עם סיכומים, בקשות למרשמים/הפניות ועדכונים על מצב המעקבים.

זכרו, כי מלבד רופא הילדים יהיו מקרים בהם תזדקקו לשרותי קופת החולים / מוקדי החירום על מנת לבצע צילומי חזה/ בדיקות דם וכו' – בדקו את האפשרויות באזור מגוריכם על מנת שבשעת הצורך – המידע יהיה כבר ברשותכם. החזיקו קלסר מסודר ולוח שנה/יומן בו רשומים כל תורי המעקב וההפניות שנקבעו גם אם הרופא הוציא עבורכם הפניה, קשה מאוד לצוות הרפואי לעקוב אחר ביצוע ההפניה בפועל לכן היו מסודרים ומאורגנים בנושא חשוב זה.

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן