חיפוש
חיפוש

על הקשר בין לידה מוקדמת לבעיות דנטליות

מאת: ד"ר ג'יין רונן – מומחית ברפואת שיניים לילדים
שד' ווג'ווד 6 (מרכז הכרמל) חיפה – טל': 04-8388815

מחקרים מראים שתינוקות שנולדו טרם זמנם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות דנטליות הכוללות: פגמים בזגוגית השן, שקע בחיך, שינויי צבע בשיניים ועיכוב בקיעה.

פגמים בזגוגית השן ( = היפופלזיה של האמייל)

בפגים מוצאים שכיחות גבוהה פי 4, של פגמים בשכבה החיצונית של השן (האמייל/זגוגית). הפגמים מופיעים כאזורי חסר בחומר השן בצורת שקעים או חרירים. הגורמים האפשריים לכך הם ככל הנראה, לחץ בעת החדרת צינור ההנשמה = (אינטובציה), במהלך ההנשמה או בשל חסר במרכיבים תזונתיים. פגמים אלו מעלים את הסיכון לעששת ועל כן בילדים אלו נדרשת הקפדה יתרה על צחצוח, חשיפה לפלואוריד ומעקב תדיר אצל רופא השיניים.

שקע בחיך

זהו שקע צר בתקרת חלל הפה הנגרם בשל לחץ במהלך ההנשמה. ככל שההנשמה ממושכת יותר גובר הסיכוי להופעת השקע, אם כי השקע הופיע גם בפגים שהונשמו למשך שבוע בלבד. כאשר קיים שקע זה, ייתכנו סיבוכים כגון צפיפות, מיקום לקוי של שיניים, בעיות מציצה או דיבור.

שינויי צבע בשיניים

בקרב ילודים שסבלו מרמות בילירובין גבוהות לאחר הלידה, עלולה להופיע צביעה צהובה–חומה בשיניים הנשירות. צביעה פנימית זו אינה ניתנת להסרה בצחצוח או ע"י רופא השיניים.

עיכוב בקיעה

ייתכן במקרים של משקל לידה נמוך מאוד או מחלה. יש מחקרים המקשרים זאת לזיהומים לאחר הלידה, תזונה לקויה ו/או הנשמה ממושכת. במידה וילדך נולד קטן מאוד או חולה מאוד, ייתכן עיכוב של 6-2 חודשים בבקיעה.

חסר שיניים מולד

לא נמצא בספרות קשר בין פגות לחסר שיניים. בדומה לבעיות הבריאות הכללית הקשורות לפגות, ככל שהילוד היה קטן יותר או חולה יותר, כך עולה הסיכון לפתח את הבעיות שפורטו. מומלץ לבקר אצל רופא שיניים מומחה לילדים על מנת לבדוק זאת. ה-AAPD (הארגון האמריקאי של רופאי השיניים לילדים) ממליץ לכל ההורים לצחצח שיניים לילדיהם החל מבקיעת השן הראשונה. כמו כן, מומלץ להגיע לבדיקה ראשונה אצל רופא השיניים לא יאוחר מגיל שנה-בדיקה וייעוץ בשלב זה נועדו לסייע במניעת התפתחות בעיות דנטליות שונות.

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן