Search
Search

"Breast milk is not the madness of spoiled parents. It is critical to saving the lives of premature babies" | "You" magazine, society and health section

"חלב אם זה לא שיגעון של הורים מפונקים. זה קריטי להצלת החיים של הפגים".

לא בוכים על חלב שנשפך, אלא אם החלב הזה הוא למעשה תרופה מצילת חיים, שהושגה בעמל רב ושוכבת כאבן שאין לה הופכין במקררי בנק חלב האם של מד"א. לא בוכים על חלב שנשפך – אלא אם השלכתו לפח משמעותה גזירת גורלם של מאות פגים בשנה. 

בשבוע שעבר עמד בנק החלב בפני סגירה, עוד לפני שנפתח רשמית. בכירי מערכת הבריאות עמדו להוריד עליו את השאלטר ולהשליך לפח 350 ליטר של חלב אם מציל חיים – אך ברגע האחרון נמצא פתרון שייאפשר לבנק להמשיך ולפעול. בינתיים.

סיפורו של הבנק החל בשנת 2017, אז הוקם לראשונה, במטרה לספק חלב אם לפעוטות ובעיקר לפגים. לדברי מד"א, הבנק הוקם מיידית לבקשת משרד הבריאות, ומאז עמד בכל הדרישות המקצועיות של המשרד. אולם התקציב שהובטח למימונו עדיין לא עבר. "הסדרת הפעלתו מבחינה תקציבית עומד בפתחו של משרד הבריאות ואנו מקווים שהוא יתן את הפתרונות הנדרשים על מנת שנוכל להפעילו באופן מיידי", נמסר ממד"א.

"בסופו של דבר, עד היום ניתנו רק ארבעה טיפולים, והם ניתנו כטיפולי חמלה, ללא מסגרת עבודה מסודרת", מסבירה רומי שחורי, מנהלת עמותת לה"ב – למען הפגים בישראל, שמתנדביה פעלו נמרצות להקמת הבנק. "עוד אין אישור אספקה רשמי, לא בגלל איכות החלב חס וחלילה, בגלל עניינים בירוקרטיים טכניים כמו תמחור וחוזה", היא מחדדת. "אך כשהיו פניות ממוקדות ודחופות, ניתנו אישורים חריגים. מד"א תיקצבו את התרומות האלו מכיסם הפרטי, מהמלאי הקיים, מתוך מסירות מדהימה להצלת חיים. אבל זה לא צריך להיות ככה. זה לא צריך להיות טיפול חמלה. זה צריך להיות מובן מאליו, כמו שמאושפז שצריך מנת דם לא צריך לבקש אישור חריג ולהתפלל שייאשרו לו", היא מדגישה. 

כך התבטא האיגוד הישראלי לרפואת ילודיים ופגים: "תרומות חלב האם באמצעות בנק חלב האם נדרשות למאות ילודים ופגים מדי שנה למניעת תחלואה קשה ואף תמותה. משרד הבריאות מכיר בצורך ואף עיגן זאת בחוזר המפרט את התנאים והנהלים להקמת הבנק ומד"א הקים את הבנק על פי הנחיות אלו ואף ביצע 'הרצה' מוצלחת ובכלל זה מתן חלב אם ל-4 ילודים בשבועות האחרונים. המו"מ למימון הוצאות ההקמה והתפעול השוטף של הבנק נמצא בישורת האחרונה והאיגוד קורא למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ולמנכ"ל מד"א מר אלי בין, לפעול להסרת החסמים שנותרו. בכך תצטרף מדינת ישראל לעשרות מדינות בעולם המפעילות מאות בנקים לחלב אם ותביא לשיפור בריאותם של הילודים בישראל". 

כעת, הורים שמתנדבים בעמותת לה"ב, וכן אימהות מקבוצת התמיכה שמנהלת ברובין-חן, ממשיכים לנסות ולעורר מודעות לנושא, ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות במטרה להציל את הבנק. עד שהבנק יתחיל לפעול כסדרו, רק אימהות שמזלן האיר להן יכולות להזין את תינוקותיהן הפגים בחלב אם. עבורן עמותת לה"ב מנסה לגייס כספים למימון צידניות להורים. הצידניות מקלות על ההורים להביא חלב אם שנשאב בבית, ובכך לחזק את הפגים באינקובטורים בפגייה. 

 

https://www.atmag.co.il/%d7%91%d7%a0%d7%a7-%d7%97%d7%9c%d7%91-%d7%90%d7%9d/

 

Important information for parents

our projects

בוט לה"ב
en_US
Skip to content