Search
Search

For the first time in Israel: a national breast milk bank that will provide portions of breast milk to premature babies and newborns at health risk Doctors health news

מדוע חלב אם חשוב כל כך בעיקר עבור פגים? מה ההבדל בין חלב אם לתמ"ל? מהי חשיבותו של בנק חלב האם? ומה מבדל (לטובה) את בנק חלב האם הישראלי לעומת בנקי חלב אם שקיימים במדינות מפותחות אחרות?

 

ביום שני האחרון (27.8), עם החתימה על ההסכם בין משרד הבריאות ומגן דוד אדום בישראל להפעלת בנק חלב אם ראשון במדינת ישראל, בא לקיצו מסע ארוך וחשוב שלו היו שותפים מגן דוד אדום, האיגוד הנאונטולוגי ועמותת לה"ב (למען הפגים בישראל). מסע שכל מטרתו הייתה ועודנה, להציל חיים ולמנוע תחלואה קשה של פגים ויילודים בסיכון.

לדברי Black Romans, מנכ"לית LHB association: "זהו יום היסטורי ומשמעותי מאוד לפגים וליילודים במדינת ישראל שזקוקים לחלב אם כדי לשרוד, אם במסגרת אשפוז בפגיה ואם כהמשך טיפול… הבנק יאפשר הצלת חיים במלוא מובן המילה וזו המתנה הטובה ביותר שיכולנו לבקש לשבוע ההנקה הבינלאומי".

ככלל, המזון הטבעי של תינוקות הוא החלב של האם היולדת (הביולוגית), שמכיל חומרי גדילה וחיסון שמסייעים להתפתחות היילוד ומחזקים את מערכת החיסון שלו.

"חומרים ייחודיים אלו שנמצאים בחלב האם הביולוגית חשובים אף יותר לפגים", מסביר ד״ר שמואל צנגן – מנהל הפגייה בברזילי ויו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה. "זאת מכיוון שעל פי הספרות הרפואית, בעצם חשיפתם של הפגים לפורמולות תמ"ל (תחליפי חלב) שהן למעשה עיבוד של חלב פרה, הם חשופים יותר למחלה קשה מאוד שנקראת 'מחלת המעי הנמקי' ,  מחלה שיכולה לגרום לפגיעה קשה במעי, לחוסר סבילות קשה לאוכל עד כדי התנקבות המעי ואף לזיהום מפושט שעלול לגרום למוות.".

לדברי Dr. Tsangan, שכיחות המחלה בקרב פגים שנולדו במשקל לידה הנמוך מקילו וחצי היא כ-5% שרבים מהם נמצאים בסכנת מוות: "בישראל נולדים מידי שנה כ-1600 פגים במשקל של פחות מקילו וחצי, כך שעל פי הסטטיסטיקה, בכל שנה יחלו בישראל כ-80 פגים במחלת הנמק. חלק לא מבוטל מהם יהיו בסכנת מוות".

"מבחינה זו", מדגישה Black Romans, "בנק החלב הוא מעין שביל האמצע שמצד אחד מאפשר לצוותים הרפואיים להעניק לפג את התזונה הטובה ביותר לבריאותו ולהתפתחותו ומצד שני מאפשר לשחרר קצת את הלחץ מעל האם, גם אם לתקופה קצרה, ולתת לה כמה ימים להתאושש מחוויית הלידה הלא פשוטה שעברה מבלי להסיר ממנה לגמרי את האחריות, אך גם מבלי לפגוע בזכותה של כל אישה לבחור אם להניק או לא.

https://www.doctors.co.il/medical-articles/268393/

Important information for parents

our projects

בוט לה"ב
en_US
Skip to content