חיפוש
חיפוש

ומי מטפל בהורים – 2

פרקים נוספים באותה קטגוריה

הורים לפגים מספרים

"שישי אחה"צ, אני רחוקה מהפגה שלי, בבידוד, חיובית לקורונה. לא מסכימים לקחת ממני חלב אם לקטנה שלי, אני אבודה. בעלי מתקשר לקו החם ולא עובר הרבה זמן וחוזרת אליו נציגה מהעמותה, מקבלת את הפרטים שלי ומחייגת אלי. רגע לפני שבת. קיבלתי ממנה מידע על הזכאות של הקטנה לקבל חלב אם מבנק החלב, אוזן קשבת ותמיכה, אך הכי הכי חשוב - לשמוע אמא שהיתה שם, מאוד הרגיע אותי לדעת שאני לא לבד."
"ילדתי בשבוע 28 פג קטן במשקל קילו אחד בלבד. כל כך קטן. ההגעה לפגיה היתה הלם מוחלט, קטנטנים בתוך קופסאות פלסטיק. אחרי שלימדו אותי לחטא היטב ידיים, ללבוש חלוק, חיכו לי ליד העמדה שלנו צידנית וחוברות מידע. אמרו לי שיש עמותה של הורים שאפשר לפנות אליהם. ברגע הראשון לא ממש עיבדתי כלום. אבל כשהלכתי לשאוב לקטני שלי חלב, לקחתי את הדברים האלה איתי. בחדר השאיבה, זה זמן שאפשר להתרכז במשהו שאינו הציפצופים והחרדה בתצוגת המוניטור, ואם חלילה פתאום המספרים לא יהיו הנכונים, הרצויים. ישבתי לשאוב, וקראתי את החוברות, קיבלתי הצצה לעולם חדש שלא תיארתי לעצמי שקיים. בראש שלי היה בכלל ללדת לידה טבעית בשבוע 40. החוברות האלה הפכו ל"תנ"ך" שלי בתקופה הזאת. והצידנית - לחברה הכי טובה שלי. הגעתי כל יום לפגיה בגאווה גדולה שהנה הצלחתי לשאוב לקטני עוד בקבוק."
"הבן שלי נולד בשבוע 34 ובמשקל 1600 גרם. קיבלנו בפגיה את הצידנית של עמותת לה"ב לצורך שינוע חלב האם לפגיה וראיתי שעל הצידנית הטלפון של הקו החם. כולם התייחסו אלינו ואליו כאילו הוא תינוק קטן ולא ממש הרגשתי שאני יודעת משהו על פגות או על הזכויות שלנו. התקשרתי לטלפון שעל הצידנית. השארתי הודעה וחזרו אלי אחרי כמה שעות, אמא לפגים בעצמה נתנה לי את כל המידע על הארכת חופשת לידה, על הקצבה החדשה לפגים, חיברה אותי לקבוצת הפייסבוק לתמיכה. שמחתי מאוד שהתקשרתי לטלפון שעל הצידנית".
"הבן שלי נולד בשבוע 34 ובמשקל 1600 גרם. קיבלנו בפגיה את הצידנית של עמותת לה"ב לצורך שינוע חלב האם לפגיה וראיתי שעל הצידנית הטלפון של הקו החם. כולם התייחסו אלינו ואליו כאילו הוא תינוק קטן ולא ממש הרגשתי שאני יודעת משהו על פגות או על הזכויות שלנו. התקשרתי לטלפון שעל הצידנית. השארתי הודעה וחזרו אלי אחרי כמה שעות, אמא לפגים בעצמה נתנה לי את כל המידע על הארכת חופשת לידה, על הקצבה החדשה לפגים, חיברה אותי לקבוצת הפייסבוק לתמיכה. שמחתי מאוד שהתקשרתי לטלפון שעל הצידנית".
הקודם
הבא

אז כמו שקצת כתבתי בפוסט הקודם, כשנולד פג, ההורים "מושלכים" לעולם הפגות לרוב בלי הכנה. ככה פתאום.

פעמים רבות מבלי להכיר את העולם הזה בכלל.

בתי החולים נותנים מענה רפואי מצויין לפגים. הם מקצועיים ומנוסים אבל מתוקף תפקידם, ממוקדים בטיפול הרפואי  אבל לא תמיד מודעים לכך שההורים נמצאים בהלם וחווים משבר- ולפיכך, נשארים לבד בסיטואציה. זאת ועוד, גם אם יש (ולא תמיד יש) מענה של פסיכולוגים בפגייה, המענה הזה נקודתי ובדרך כלל לא נמשך לאחר השחרור של הפג מבית החולים.

אז מה קורה לאחר השחרור מהפגייה? ברוכים הבאים לעולם החדש שלכם, שהוא לא העולם שציפיתם לו והתכוונתם אליו. לפעמים רחוק מזה מאוד.

אני זוכרת אותנו, זוג עם תינוקת בת 4 חודשים, ששוקלת 2 ק"ג, יוצאים עם סל-קל מבית החולים, נכנסים לאוטו ולמעשה…נוסעים עם כל החרדות, לעבר עתיד לא ידוע ולא מוכר.

כמה חוסר וודאות, בדיקות, מעקבים, סימני שאלה, פחדים וחרדות.

למעשה, ציפינו במשך 4 חודשים לחזור הבייתה עם התינוקת שלנו, ואז הבנו שכאן הכל רק מתחיל..

אפשר לחלק את הלא ידוע הזה למספר מימדים:

  1. הבריאות הפיזית – הבטחת הישרדותו, רווחתו ושגשוגו הנפשי של התינוק
  2. הזוגיות, הילדים שבבית (אם יש), המשפחה המורחבת חברים והסביבה
  3. תפישת תפקיד ההורות לפג והמשמעויות שנגזרות ממנו

אני רוצה להרחיב בחלק זה על המימד של הבריאות הפיזית:

שבוע לאחר השחרור הגעתי לביקור ראשון אצל רופא הילדים. הוא ערך בדיקה ראשונית לבת שלי, אני הייתי במתח וחיכיתי לסיום הבדיקה כדי לשמוע מה דעתו. הוא סיים בחיוך גדול ואמר לי –

  • אוקיי. התינוקת חמודה אבל את יודעת שאני לא יכול להגיד עכשיו כלום
  • מה זאת אומרת?
  • את יודעת שעד שהיא תהיה בת שנה לא ניתן יהיה להגיד אם יהיה לה CP (שיתוק מוחין) או לא
  • אבל אני רואה שהיא מניעה את האיברים כל הזמן
  • זה לא אומר כלום. בשלב זה אי אפשר לדעת שום דבר
  • הלם

 

כשאני מדברת על מימד הבריאות הפיזית אני מתכוונת לשאלות כמו: האם התינוקת תשרוד גם לאחר שיצאה מבית החולים? האם תעלה במשקל? תגדל?  איזה "שאריות" היא תסחוב איתה לגיל הבגרות? אילו חיים יהיו לה? ולנו?

וגם אם נעשה את מיטב המאמצים להיות המטפלים הטובים ביותר, האם נוכל להבטיח את הצמיחה המוצלחת שלה? להבטיח שתתפתח? האם היא תהיה בסדר? יש חשש ממשי מכל דבר, היא כל כך קטנה, האם תשרוד ותשגשג?

כששואלים אותי, למה בעצם כדאי להורים לפנות לטיפול רגשי? יש לי כל כך הרבה מה לומר, אבל אם אני אתמצת את זה במשפט אחד, אגיד ש – כדי לא להרגיש לבד עם החוייה הזו.

אם איש מקצוע היה מקשיב ומכיל אותנו כהורים… אם מישהו היה מספר לנו על הדרך שמחכה לנו… שיש בה הרבה קושי אבל גם מקום לתקווה, שאם לנו יהיו הכוחות והחוסן, הדרך עשויה להיות אופטימית יותר.

אם מישהו היה נותן לנו תחושת שותפות ותקווה, חולק איתנו מניסיונם של אחרים ומצויד בכלים להתמודד, הדרך הייתה יכולה להיות קצת פחות קשה ובטח פחות בודדה.

היום כפסיכותרפיסטית, בקליניקה, אני פוגשת הורים שמצליחים לסלול את הדרך ממשבר לתקווה. בטיפול אנחנו עוסקים ב:

העלאת תחושת המסוגלות של ההורים לגדל את התינוק ולצפות בתקווה ובאהבה לעבר צמיחה וגדילה משותפת ושל התינוק-הפג, לצד האתגרים שבדרך

עיבוד חוויית הלידה,

אמפתיה לפגיעות ההורים ופחד לחייו של התינוק

החזקת חרדות הורים בהווה ולקראת עתיד

התמודדות עם הפחד הקיומי האנושי מפני פקיעת החיים

 היום אני יודעת שזה יכול היה להיות טוב יותר. – אני יודעת שזה יכול להיות קל יותר, פחות מלחיץ.

אני מרגישה תחושת שליחות לטפל בהורים לפגים ולעזור להם

הטיפול נותן מענה יעיל לצרכים בלתי מסופקים של הורות מוקדמת.

בפעמים הבאות ארחיב על 2 המימדים הנוספים ועל אופן הטיפול, ואיך הוא יכול לסייע.

 

Stay tuned.

https://www.liat-ga-psychotherapy.com

 

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן