חיפוש
חיפוש

יום הפג 2020 בכנסת

פגים בצל הקורונה - כיצד נשמור על הפגים שלנו בימי המגפה?

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לפגים, מפרסם "הפורום למען הפגים" את דו"ח מצב הפגים אשר מתמקד השנה בהשלכות של משבר הקורונה על איכות הטיפול בפגים בישראל ועל האתגרים שהיא מציבה בפני הפגיות בבתי החולים ובפני ההורים לפגים.

חברת הכנסת מיכל שיר, הליכוד

״אני שמחה להוביל דווקא בשנה מאתגרת זו את יום הפג בכנסת ולהירתם למען קידום נושא הפגות ושיפור בריאותם ואיכות חייהם של הפגים ובני משפחותיהם. אין ספק, שלקורונה ישנן השלכות גם על הטיפול בפגים ולכן אפעל לתת מענה ראוי ומיטבי לצרכים המיוחדים של הפגים בישראל, ובמיוחד בעת הזו״.

ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום

"מאז הופעת הקורונה בישראל נולדו למעלה מ-700 ילודים לאימהות שנדבקו בקורונה. לשמחתנו, כל הילודים היו ללא תסמינים למחלת הקורונה. זאת כיון שנמצא כי הנגיף לא עובר מהאם לעובר דרך השליה. לעומת זאת, היו מקרים רבים שהתינוקות, הופרדו מאימותיהן מיד לאחר הלידה לתקופה ממושכת. כמו כן, חלק גדול מילודים אלו לא קיבלו חלב-אם, זאת, למרות שנגיף הקורונה לא נמצא בחלב-אם של אימהות מאומתות לקורונה. בעקבות הקורונה, הוטלו גם מגבלות על נוכחות הורים בפגיות עם תינוקיהם, תופעה שגרמה לצמצום משך המגע עור לעור עם הפגים, החיוני להתפתחותם התקינה".
עוד הוא מוסיף: "אנו קוראים למשרד הבריאות להשקיע בהקמת פגיות עם חדרים נפרדים לפגים, כמומלץ בעולם המערבי, ובהקמת מחלקות המאפשרות לאם ולילוד לשהות יחד (מחלקות ביות) כדי לצמצם את הנזק הנגרם כתוצאה מהפרדת ההורים מהתינוקות שלהם. בהזדמנות זאת, אנו מברכים על הקמת בנק חלב-האם הראשון בישראל וקוראים למשרד הבריאות להשלים את ההליך להקצאת התקציב הנדרש לרכישת חלב האם מהבנק ולמנוע בכך את סגירתו".

רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל)

"משבר הקורונה העצים מאד את המצוקה הנפשית והחרדה של ההורים לפגים. בתקופה האחרונה, העמותה עדה לעלייה של 50% ויותר בפניות לקבלת סיוע ותמיכה נפשית בכל הקשור להשפעות של משבר הקורונה על נוכחות הורים בפגיות, הפרדה בין האימהות והפגים לתקופה ממושכת, ומענה לא מספק לצרכי האימהות והפגים בתקופה זו, גם בנושא חלב האם וגם בנושא המגע עור לעור, הקריטיים להישרדות הפגים. העמותה מתאימה את המענה בהתאם לפנייה, בתמיכה על ידי מתנדבות העמותה, אימהות לפגים בעצמן או אימהות לפגים ממקצועות הבריאות, פועלת להנגשת תמיכה וטיפולים רגשיים, באמצעות פרויקט מתמחים לתואר שני בעבודה סוציאלית, סבסוד קבוצות תמיכה באמצעות הזום, מציאת מענים מוזלים לפונים וחיבור לטיפולים בקהילה".

מוסיפה רומי: "העמותה פונה למשרד הבריאות בדרישה להשקיע בתשתיות אשר יאפשרו צמצום משמעותי בהשלכות הקורונה על מצבם הנפשי רגשי של ההורים והפגים והן לקופות החולים לאפשר המשך ליווי על ידי עובדות סוציאליות ופסיכולוגיות הפגיות, כדי לייצר רצף טיפולי עד להטבה משמעותית במצב האימהות או עד מעבר לטיפול ראוי בקהילה. בנוסף, הירידה בשיעורי יילודים הניזונים מחלב אם בתקופת הקורונה, יחד עם היעדר הסדרה רציפה של הפעלת בנק חלב האם, מביאה לסיכון ממשי לחיים הפגים שזקוקים לחלב אם כדי לשרוד, ולמצוקה קשה בקרב אימהות לפגים שמצבם הרפואי מחייב המשך הזנה בחלב אם גם בבית ומוצאות את עצמן בחרדה קיומית לנוכח האיומים על המשך הפעלה רציפה של בנק החלב"

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן