חיפוש
חיפוש

סיכום דיון בוועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי

הקמת בנק חלב אם בישראל – ישיבת מעקב
ח"כים נוכחים:
מ"מ יו"ר הוועדה, חה"כ שולי מועלם רפאלי
ח"כ אורלי לוי אבקסיס
ח"כ ניבין אבו רחמון.
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם רפאלי: אנו פועלות יחד עם קבוצה לא רחבה של ח"כ בנושאים הקשורים למערכת הבריאות בישראל. שאלת הקמתו ותפעולו של בנק חלב אם קשורה לקידומה של מערכת בריאות איכותית ושוויונית.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: נכנסתי לנושא של פעילות למען פגים, והפכתי להיות יו"ר הפורום למען הפגים, בעקבות פניה של עמותת לה"ב – למען הפגים בישראל. הם, וד"ר צנגן, הסבו את ליבי לנושא שאינו במרכז הבמה ולכן לא זוכה לטיפול הראוי. כשהראו לי את הנתונים והסבירו לי שקיימת מצוקה, למשל במס' הניאונטולוגים במערכת, הבנתי שקיים משבר ושזה יהווה גזר דין מוות לפגים. היה מחסור קשה בתקנים וזיהומים רבים. נכנסתי לנושא הזה מתוך מודעות מה עובר על ההורים ועל המשפחה, מאחר ואחותי ילדה פגות לפני כ 20 שנה.
הצלחנו להכריז על ניאונטלוגים כמקצוע במצוקה, ולהציל את התחום.
בעניין בנק חלב אם: בעולם המערבי קיימים בנקי חלב אם מוסדרים. הנחנו בעבר הצעת חוק, ח"כ גרמן, שרת הבריאות לשעבר, אמרה שהבטיחה לכך תקציב. בנינו קריטריונים יחד עם משרד הבריאות. היינו אמורים לפתוח בפיילוט, ומערכת הבריאות הבטיחה שכאשר הכל יהיה מוסדר זה יצא בחקיקה. בדיון ביום הפג לפני שנה משרד הבריאות התחייב שבפסח הכל יוסדר.
לא מעניין אותי איזה מפעיל יבחר משרד הבריאות. העיקר שבנק חלב אם יצא לדרך. מושכים אותנו כל שנה. הגיע הזמן שההתחייבויות של משרד הבריאות יצאו לפועל ושנראה תוצאות בשטח. הגיע הזמן שנבוא בבשורה אמיתית.
חה"כ מועלם רפאלי: נראה לי שכל מי שנמצא פה בחדר מבין את חשיבות בנק חלב אם. אני מבקשת להתחיל מהסיכום שהיה פה לפני שנה, בנובמבר 2017 – שבאפריל 2017 יופעל בנק חלב אם בישראל.
לא הצלחנו לקבל תשובה ממשרד הבריאות היכן הדברים אומרים.
ד"ר ליזה רובין, מנהלת המחלקה לאם וילד, משרד הבריאות: בנק החלב בתהליך הקמה. נציגי משרד הבריאות ביקרו לאחרונה בבנק שמוקם על ידי מד"א. בגלל כל מיני אילוצים התהליך התעכב. אבל זה מתקדם. מונתה ועדה לצורך כך. ההסכם בין מד"א למשרד הבריאות יחתם בקרוב. אנו מקווים שתוך 4 חודשים מהחתימה הבנק יהיה פעיל.
ח"כ שולי מועלם: לא קבלתי תשובה לשאלה שלי – מה קרה מנובמבר 2017 עד אפריל 2018. כל התהליך שאת מתארת היה אמור כבר להסתיים… לפחות הציפיה היא שכשהוועדה מבקשת להבין היכן אנו נמצאים, תחזירו תשובה מפורטת.
ד"ר ליזה רובין: היו סיבות שונות, חלקן בירוקרטיות, בגללן התעכבה ההקמה. אך עכשיו אנו רואים הקמה של הבנק בפועל.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: משרד הבריאות יודע מה הוא מבקש ממד"א? מה צפי הדרישה לחלב אם בישראל? מה הדרישה שלכם מבתי החולים? את כל הרגולציה הזו צריך להכתיב משרד הבריאות.
ד"ר ליזה רובין: משרד הבריאות מנסח את ההנחיות להקמת חלב אם. בשיתוף איגוד הניאונטולוגים.
ח"כ שולי מועלם: אז יש תשובה לשאלתי האם משרד הבריאות בחן מה הצורך בחלב אם בישראל?
ד"ר ליזה רובין: לא.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: אני מצרה על כך שלא קבלנו תגובות ממשרד הבריאות לשאלותינו ופניות הוועדה.
ח"כ ניבין אבו רחמון : ציפיתי לשמוע היום על תאריכים ותכנית עבודה. ולא שמעתי איפה בדיוק זה עומד, ומה הבעיה? תקציב? אנו מצפים לתשובה ממש ברורה, גם כדי לתמוך בזה.
ח"כ שולי מועלם רפאלי, בפניה למד"א: מה הסטטוס מבחינתכם, מה יהיו הדרישות ממכם מבתי החולים השונים? בעיקר מבקשת להבין ממד"א מה קרה אצלכם מאפריל 2018?
פרופ' אשר מוזר, נציג מד"א: אחרי הדיון הקודם לפני שנה פנינו למשרד הבריאות, קבלנו את ברכתם להתחיל בתהליך. הם הבטיחו מימון אבל אנחנו התחלנו אפילו ללא המימון שלהם, רק בהבטחה שהתקציב יגיע. עד כה השקענו בין מליון ל 2 מליון בתהליך הזה. כרגע יש בנק חלב אם ברוממה בירושלים, בסניף מד"א. הבנק עומד בכל הקריטריונים של החוזר. יש מנהלת שגויסה לצורך התפקיד הזה, הוזנו מפסטרות. ציוד נוסף – מחשבים, מקררים, מחלקי חלב – בסטנדרטים גבוהים מאד ביחס לעולם – כבר בדרך אלינו. אנו מאמינים שהבנק יוכל להתחיל לפעול עד פברואר 2019. עדיין יש דיונים על איך יתבצעו שיתופי הפעולה. אנו מאמינים שהכסף שהובטח על ידי משרד הבריאות יגיע.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: אם אנחנו לוקחים את מודל הכוכבים, מודל תמרוץ הפגיות, אנו רואים שזה עובד. יש ירידה בזיהומים למשל. אם חלילה וחס התכנית תפגע, גם הנושא של בנק חלב אם יכול להפגע. כי אותם בתי החולים לא ישקיעו עכשיו בתהליך. אנחנו חייבים שבנק חלב אם יעמוד על שתי רגליים, ולא בתלות בתכנית כזו או אחרת.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: מה מודל הפעולה של הבנק?
פרופ' אשר מוזר: מודל דומה לבנק הדם. זה נוהל שכבר עובד. אנו ממליצים שמשרד חלב אם יקבע מחיר ממולץ ליחידת חלב, ובית החולים יצטרך לשלם אותו. בדיונים שלנו מול משרד הבריאות יש הסכם על תמיכה בהקמה וגם התחייבות להמשך תמיכה לפחות לחמש השנים הראשונות. אנו כבר התחלנו לפנות לתורמים שלנו בחו"ל, זה פרויקט אטרקטיבי ביותר לתורמים.
שרון צברי, מד"א: התחלנו את העבודה ויש יתרונות לשיתוף הפעולה עם מד"א. החסרון הוא חובת מכרזים. ומכרזים לוקחים חודשים. ניסינו לקבל פטור ולא קבלנו. ואנו מנסים להביא לארץ ציוד שמגיע לכאן בפעם הראשונה, וזה לוקח זמן. אני כן יכולה להגיד, וגויסתי למד"א במיוחד עבור הפרויקט הזה, שהבטיחו לי שנוכל להקים את זה ברמה הכי גבוהה. המבנה הוקם בתשתיות גבוהות בהרבה מהמינימום הנדרש. הציוד, היעוץ שאנו יכולים לקבל, הכל ברמה גבוהה ובעלות גבוהה. אני מקווה שעברנו את החלק הקשה של ההקמה.
ד"ר שמואל צנגן, יו"ר איגוד הניאוטולוגים, על מצב הפגים כיום: עבור למעלה מ 180 אלף תינוקות שנולדים בישראל חלב אם הוא לא מזון, הוא תרופה! עשרות פגים היו יכולים להינצל אם היה בנק חלב אם פעיל מאפריל 2018.
השורה התחתונה היא שאנו לא מרגישים עדיין שום פעילות בשטח. עדיין לא הגיע נציג של בנק החלב לפגיות בארץ, להכשיר, לתאם. לא מונו ולא הוכשרו מתאמים.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: ד"ר ליזה רובין – מי אמור למנות ולהכשיר את המתאמים?
ד"ר ליזה רובין: יצא נוהל בתוך בתי החולים. כל בית חולים צריך להקים ועדת היגוי משלו לגבי השימוש בחלב אם.
ד"ר שמואל צנגן: לא שמענו עדיין איזה ציוד אנחנו צריכים, קבוע ומתכלה. כל מיני דברים שאנו כבר יכולים להיערך לקראתם.
שרון צברי, מד"א: לפני שלושה שבועות הוצאנו מסמך לכל מנהלי הפגיות.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: אני לא מבינה למה מד"א והניאונטולוגים עושים את העבודה של משרד הבריאות. יש כאן כשל מערכתי.
ד"ר צימרמן, אחראית אם וילד מחוז ירושלים, משרד הבריאות: אני חלק מהתהליך הזה של בנק חלב אם. אחד הדברים שד"ר רובין עשתה בשנים האחרונות זה לכתוב נוהל חדש. כי החוזר הקודם היה מיושן. עכשיו צריך לכתוב נוהל חדש לגבי השימוש בחלב אם. אין טעם להכשיר מתאמות לפני שיש הסכמה מקצועית לגבי מה הדרישות. זו הרבה עבודה מקצועית.
מנהלת הפגיה, בית חולים שערי צדק: אם למשרד הבריאות לוקח יותר משנה לפרסם את הנוהל, אז גם לנו, לפגיות, יקח זמן ללמוד את הנוהל וזמן להערך. אם אנו רוצים להתחיל לעבוד ולהכשיר ועדת היגוי, אנו צריכים תוכן לתת להם. חייבים לקדם את הנושא במקביל בכמה ערוצים.
מנהלי הפגיות לא יכולים לענות למד"א תוך 5 ימים, כי הם עסוקים בניהול.
ח"כ שולי מועלם רפאלי לנציג האוצר: איפה אנחנו עומדים, מבחינת תקצוב הקמה ותקצוב שוטף:
נציג משרד האוצר: נאמר כאן שבתוך משרד הבריאות יש הבטחה למימון התקציב השוטף. זה יתוקצב במסגרת דיוני התקציב. חשוב לי להדגיש שיצא מכתב מסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר לכל בתי החולים ובכלל למערכת הבריאות: הקיצוץ לא יפגע בתכניות לתועלת הציבור, לא בפגיות ולא בבנק חלב אם.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: אתה מודע לכך שיצא מכתב שמדבר על עוד קיצוץ? מאיפה זה יקוצץ?
נציג משרד האוצר: תמיכה ישירה בקופות החולים ובתי החולים לא יפגעו בקיצוץ הנוכחי ובהבא.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: אני רוצה להבין – בקיצוץ הרוחבי שאתם מתכננים, משרד הבריאות מוחרג או לא? מאיפה תקצצו? תפטרו כח אדם? תקצצו במחשוב? תמיד יש חולה בסוף השרשרת?
ד"ר גולן, פגיה בי"ח סורוקה: אם בית החולים לא יקבל היום דרישה מדויקת מה הוא צריך לרכוש עבור החלב – מקררים, מערכות שינוע וכו – נהיה באותו מצב עוד שנה.
אם לפג: כשהבן שלי היה בפגיה שאבתי חלב, כשחזרנו הביתה היה לי הרבה חלב אם ששאבתי, והוא כבר ינק, ולכן היה לי חלב אם עודף שנאלצתי לזרוק.
רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב: אני מספרת את הסיפור שלי כבר שש שנים. לפני שנה יצאנו מהוועדה שמחות ומתרגשות לקראת הקמת בנק חלב אם. אך לצערנו הבנק עדיין לא פועל, ואנו עדיין לא עם תאריך עבור פג שיוכל לקבל תרומת חלב אם. אני רוצה לבקש מהוועדה לבקש ממשרד הבריאות לתת דד ליין ולראות את הבנק הזה פועל בהקדם האפשרי. זה הילדים שלנו. את כאחות ראשית ראית בוודאי את הכאב של הורים שעל סף לאבד ילד. בבקשה שהוועדה הזו תסגר היום עם הוראה לתת תשובות ותאריכים.
… משרד הבריאות: הוקצה כבר תקציב להקמה, והובטח גם תפעול של שלוש שנים למד"א. אני וד"ר צנגן עובדים יחד חמש שנים. הכי קל לבוא בטענות למשרד הבריאות. אתם הגורם המקצועי…
ח"כ שולי מועלם רפאלי: אדוני, בישראל לאיגודים מקצועיים אין את הסמכות לכתוב נהלים!
ח"כ שולי מועלם רפאלי, סיכום הדיון: קיימנו את הדיון במסגרת יום הפג בכנסת, המשך לסדרת דיונים ותהליך חקיקה שמובילה אורלי לוי אבקסיס. נקודת המוצא המקובלת על כולם היא שבנק חלב אם היא תרופה מצילת חיים במדינת ישראל. ומתוך שכך, לא ברורה גרירת הרגליים, או חוסר ההתקדמות הניכר מאז שנה שעברה, וההבטחה לסיום התהליך באפריל 2018. אני מבינה בקרב מי אנוכי יושבת. אני יודעת שמדובר בתהליך, רגולציה, בירוקרטיה. אך אני לא מבינה למה אנו לא מצליחים להתקדם בתהליכים האלו: המסלול של משרד הבריאות, המסלול של מד"א, ומסלול ההכשרה בבתי החולים. בתי החולים לא יוכלו להניע תהליך של הכשרה עם משרד הבריאות לא יעביר נהלים ויקבע רגולציה. על הדבר הזה נראה לי שראוי ונכון לתת גז במשרד הבריאות.
הדרישה הראשונה שלי היא לקבל ממשרד הבריאות, תוך 30 יום, לוח זמנים. אני מזמינה את אנשי המקצוע במשרד הבריאות לומר כמה זמן ייקח עד שהבנק יקום, עד שהבקבוק הראשון של חלב אם יגיע לפג באחת מהפגיות.
לגבי מד"א: אני מבקשת שתנסו ליצור איזה שיח שיבהיר לנו לאן אנו הולכים, מה התקציב הדרוש.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס: מבקשת שמשרד הבריאות יעביר גם רשימה של הציוד הדרוש להפעלה, שבתי החולים יוכלו להערך מראש. להבנתי הדברים האלו ידועים למשרד.
ח"כ שולי מועלם רפאלי: לניאונטלוגים – אני מבקשת שתתחילו להכין את השטח בפגיות שלכם.
בדרך כלל שמציינים פה ימים מיוחדים נוהגים לעשות דיון ולסגור אותו באותו היום. אך אני אמקש מיו"ר הוועדה לקיים דיון מעקב באמצע ינואר, עוד כחודש וחצי. אני מקווה שעד אז נקבל מענה ממשרד הבריאות, ושמד"א והפגיות ידעו לומר לי מה כבר הונע.
אנו שומעים בדיונים אחרים, ושמעתי גם עכשיו מד"ר רובין, אני מציע לכל מי שבנק חלב אם הוא קריטי בעיניו במערכת הבריאות בישראל, לקיים גם שיח חיצוני.

מידע חשוב להורים

הפרוייקטים שלנו

בוט לה"ב
he_IL
דילוג לתוכן